Saturday, 15 December 2012

SERUAN ILLAHI ♥


Ya ALLAH !

Hari ini 15 Disember 2012 bersamaan 2 Safar 1434 .UjianMu sungguh berat .Tersiksa perasaan ini .Sekali lagi ,aku kehilangan seseorang yang aku sayang .Arwah adalah datuk saudara aku iaitu adik tokwan sebelah ibuku .Tidak sampai empat bulan yang lalu ,Arwah TokLong meninggalkan kami .Kini ,Arwah datuk pergi begitu sahaja meninggalkan kami yang menyayangi dia .Allah begitu sayang kan Arwah .

Seawal subuh yang sejuk ,ibuku mengejutkan aku .Ibuku cuma berkata “ada sesuatu yang nak diberitahu kakak” sayu wajah ibu ketika hendak memberitahu aku .Namun mukanya tenang .Aku menjawab “apa dia ? Kenapa ni ?” Ibuku hanya mampu menjawab “datuk saudara kakak ,adik tokwan telah kembali kepada Allah .Dia telah meninggal .” Aku yang pada mulanya mengantuk ,terus membuka mata seluas luasnya tanda terkejut ,lalu menitiskan air mata .Ibuku berkata lagi “pergilah bersiap ,kita akan ke Selangor” Aku yang bangun dari katil ,berasa lemah hendak mengheret kaki berjalan .

Jenazah dimasukkan di dalam van mayat :')

Ini semua ahli keluarga aku
yang membantu menguruskan majlis
pengebumian Arwah :')
Sebelum bergerak ke Selangor ,adikku Aiman membaca surah yassin .Dua orang adikku yang lain ,mandi dan menunaikan solat subuh .Selepas mengalas perut agar tidak gastrik,kami sekeluarga terus bergerak menuju ke Selangor .Tepat jam tujuh setengah kami bertolak . Masa perjalanan diambil selama tiga jam .Masa aku dan keluarga sampai ,semua ahli keluarga telah berkumpul dan ada setengah ahli keluarga masih dalam perjalanan .Mula tuu ,aku nampak tenang .Apabila semua datuk sedara ,nenek sedara , pakcik , makcik dan ahli keluarga yang lain menyerbu ke arah aku ,kononnya hendak menenangkan aku ,aku terus menangis .Tangisan kecil ahli keluarga yang lain turut didengari .


Arwah seorang yang baik .Sangat baik .Arwah seorang penyayang .Tambah pulak dengan anak anak dan cucu cucu .Arwah tidak kedekut .Arwah selalu membantu ahli keluarga sendiri .Kehilangannya amat dirasai .Okayy , masa aku datang tuu , jenazah telah dikafankan .Pihak pengurusan bagi masa sepuloh minit jee untuk kitaorang melihat arwah buat kali terakhir .Pastu ,jenazah disolatkan .Tanpa melengahkan masa ,jenazah dimasukkan di dalam keranda dan terus menuju ke tanah perkuburan untuk dikebumikan .



Sesungguhnya ,kematian datang menjemput pada bila bila masa sahaja .Tidak kira usia muda atau tua .Begitu juga dimana mana kita berada .Kehilangan orang yang kita sayang sangat berat .Apa pun ,kita kena teruskan kehidupan .Cuma perlu tukar corak kehidupan dimana kita kena teruskan kehidupan tanpa bergantung harap kepada Arwah lagi .Semoga Arwah dicucuri rahmat .Amin Amin Ya Rabbal Alamin .


sayu ketika talkin dibaca . 

“ Atuk ,aisyah doakan atuk ditempatkan dengan orang orang yang soleh dan beriman .Aisyah harap atuk tenang disana .Kami di sini tidak akan lupakan atuk . Atuk ,sentiasa dalam ingatan .Atuk ,aisyah yakin kami semua akan mengikuti atuk ,cuma takdir ALLAH yang menentukan segala galanya .Aisyah pasti merindui atuk .Kami sayang atuk sangat sangat .Atuk di hati kami selamanya .Sayang atuk .”

- cucu saudaramu –

Terima Kasih di atas ucapan takziah daripada anda semua .Sorry kalau aku tak balas message ,BBM ,whatsapp dan message pesbok . Aku minta maaf ehh .

Sekian :') 

Al - Fatihah


Friday, 14 December 2012

SUARA HATI (I)


Aku tak tahu bagaimana hendak mula bicara .Banyak perkara yang sedang aku pikirkan .Hihi .Okay , bila tengok pesbok ramai yang hapdate pasal tarikh .Maklumlah bulan dua belas tahun ini ,terlalu banyak tarikh yang cantik . Melihat new feed macam macam status yang keluar .Tak dilupakan juga status pasal bola .Always Harimau Malaya ♥ 

Menatap calendar handphone ,lalu jari mula membilang bilang .Hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi ,tahun baru akan menjelang dan aku akan menyambung semester yang seterusnya .Dua tahun enam bulan lagi ,barulah tamat tempoh pengajian aku sebagai graduate human resource management .Hmm .Lambat lagi kann ? Sabar jeelaa -.- Aku harap dan berdoa ,Semoga semester yang akan datang dan seterusnya membawa kejayaan dan kecemerlangan di dalam hidup aku. Amin Ya Rabbal Alamin .

Okayy .Alhamdullilah aku lafazkan kerana ALLAH mengurniakan ibu bapa ,adik beradik dan keluarga yang sentiasa memahami aku .Walaupun aku anak pertama ,aku rasa seperti anak last sebab ibu bapa aku sentiasa bersikap adil apabila melayan anak anak .Alhamdullilah , ALLAH memberikan kawan kawan yang setia menemani disisi aku tidak kira saat susah atau senang . .Alhamdullilah , ALLAH mengirimkan seseorang yang kadang kadang macam tom and jerry perangai kami .Alhamdullilah , ALLAH memberikan aku keluarga dia yang baik .Melayan aku macam anak anak mereka .

Seterusnya ,aku ingin kata kepada mereka diluar sana .Jadilah diri sendiri .Tidak perlu menjadi diri orang lain .Jagalah hubungan awoks awoks tuu sebaik mungkin .Jangan cuba mencacatkan hubungan orang lain .Tak baik okayy .Jangan berasa cemburu dengan kehidupan orang lain ,barangkali kehidupan semua orang berbeza .Ada gembira dan sedih itu normal leee .Apa yang penting ,kita kena pandai menguruskan kehidupan bukan kehidupan menguruskan kita .Ada paham ?

Sampai di sini coretan aku .Nanti aku celoteh lagi .Mohon maaf sekiranya ada ayat yang guriskan hati .Ada tuturkata yang tersentakkan hati .Aku insan yang sangat lemah .Tidak berdaya .Aku insan yang sentiasa bergantung nasib berharap pada Yang MAHA ESA , ALLAH . 

Sekian .

Wednesday, 5 December 2012

♥ CORETAN CINTA ♥


Hi buddies . Semoga anda ceria dengan senyuman yang mampu terukir .Okayy , harini aku Cuma nak berkongsi pendapat tentang cinta .Oppss ! Benda yang aku nak kongsi ni ,bukanlah tentang hubungan aku mahupun sesiapa .Cuma ingin meluah rasa jeeee #senyum kambing .Hee Hee Hee ^_^V
Aku rasa benda yang akan dikongsikan ini ,berkemungkinan besar kebanyakan pasangan sudah mengetahuinya .Barangkali ,kauorang muak membacanya .Btw ,aku tak memaksa kauorang baca ehh .Aku ulang sekali lagi ,aku tak memaksa kauorang baca #Hohoho O_0

Percintaan zaman purba dan teknologi sangat berbeza .Benar kah ? Opkos laa berbeza ,cinta zaman purba semuanya serba kekurangan .Tiada alat komunikasi untuk dihubungi .Tiada kenderaan hendak bertemu kekasih .Tiada harta benda atau wang untuk menyambut ulang tahun bersama .Namun begitu ,hubungan pasangan ini terlalu kaya dengan cinta ,kasih sayang dan perngorbanan .Bagaimana pula ,pasangan yang bercinta pada zaman teknologi ?Lihat sahaja semuanya serba lengkap .Tiada apa kekurangan .Tapi …… adakah cinta ,kasih sayang dan perngorbanan mereka sama seperti pasangan zaman purba ? LU PIKIR LA SENDIRI !

Jika kita lihat zaman dulu kala sangatlah daif ,tapi hubungan mereka ? MasyaALLAH , kekuatan mereka tidak rapuh .Seutuh bangunan lama yang masih gah berdiri .Berbanding dengan zaman sekarang ? Mentang mentanglaa mudah dapat . Ngorat jee kat pesbok , Mengayat jee kat henpon ,PING jee kat BBM ,Say HI jee kat WhatsApp ,Hello jee kat Viber ,Tengok jee muka kat skypee . Haaa apa lagi kemudahan sekarang , terus mintak putus .Oloknya jelous dan dituduh curang #angguk angguk geleng geleng kan lah kepala tuu .

Persoalannya .Mengapa semua ini terjadi ?

Aku yakin ,sekirannya soalan ini ditanya ,pasti pelbagai pendapat di keluarkan .Aku juga berasa pelik apabila melihat situasi “apabila setia ,diduakan” “apabila berjanji ,tidak ditepati” “apabila berkorban ,tidak dihargai” “apabila mencintai/menyayangi ,dipermainkan” “apabila jujur ,ditipu” . Ohh macam macam laaa . Kenapa mereka mereka yang berisi hati perut melakukan ini ? Kenapa Kenapa dan Kenapa ?

Tidak kisah laa bercinta jarak dekat ataupun jauh ,sekiranya pasangan pandai menguruskan hubungan , In Shaa Allah . Semuanya akan baik baik sahaja .Hubungan memerlukan ujian dan dugaan bagi menguji kekuatan hati pasangan terhadap pasanganya .Lebih baik bersusah susah dahulu ,senangnya kemudian .Sebuah hubungan melambangkan cara kepimpinan seorang lelaki yang dimana akan membimbing seorang wanita #alololo , syuuuuuitnyeeee .

Dimana mana situasi sekali pun ,lelaki adalah ketua .Haaaa , orang orang lelaki ,kalau dah jadi ketua itu ,bimbinglaa sebaik mungkin bukannya menjadi kan wanita hamba kepada anda . Jangan sampai wanita kata “kepala hotak LU jantan” .Jangan sampai perempuan jadik queen control .Bila jadi queen control ?Alamak , mulaa laa perang meletus .Ada jee tak kena .Maklumlaa Allah kurniakan satu akal untuk golongan hawa dan Sembilan akal diberikan kepada golongan adam .

Sampai di sini sahaja coretan aku sebagai budak mentah .Budak yang akan memasuki alam berusia 19 tahun .Aku masih perlu belajar banyak perkara .Mohon maaf sekiranya ada terkasar bahasa , sakitkan hati ,pereli di mana mana dan segala salah .Segala tunjuk ajar dialu alukan .Semoga Allah memberikan kejayaan dan kebahagian kepada anda di dunia dan di akhirat . Amin Ya Rabbal Alamin .

Sekian.

Do Visit Or Follow My First Blog Too :)

Saturday, 1 December 2012

HAPPY DECEMBER !

Hi ! buddies :) tengok kalender , 1 DECEMBER 2012 SABTU . semoga hari ini menjadi titik permulaan yang baik untuk meneruskan kehidupan di bulan ini . December juga ada bulan yang terakhir untuk setiap tahun . Yaa Yaa . December ini penamat bagi tahun 2012 . Lagi 30 hari jee , dah nak masuk tahun 2013 . Tahun baru laa katanyeeee :) 

Disember ini juga laa aku menghabiskan sisa baki cuti semester . bulan 1 tahun depan ,mengatur langkah masuk semester baru #cuti yang membosankan . hampir 3 minggu cuti berlalu , aku tak buat apa apa . sekadar duduk di rumah .mengurungkan diri di dalam bilik . bila ada jemputan kenduri , kadangkala aku hadiri kadangkala tidak . bila duduk rumah , malas hendak keluar . okayy , aku mengharapkan kehidupan di bulan terakhir pada tahun ini memberikan makna .semoga ceria .mohon kedukaan dan kesedihan tidak hadir . aku juga berharap keputusan untuk semester ini semuanya lulus . ohh gagal , jangan laa menyapa diri ini . 
Sekian .